maandag 8 mei 2006

De Urker foto-ark van Noach


Een van de mooiste sites die ik ken is Urkopdefoto.nl. Niet vanwege de vormgeving of het gebruikers- gemak, zeker niet, maar vanwege het idee. Dat is namelijk even simpel als geniaal: scan oude foto's van Urk in en zet ze online. Met andere woorden: deel je fotoboeken met anderen. Of in elk geval: dat deel van je fotoboeken dat je delen wilt. Meer dan elfduizend foto's staan er al op. En het leuke is: dat zijn niet de bekende prenten van was- en vlaggetjesdag, maar een bonte mix van drukte op de haven, oude Koninginnedagen, dorpsfiguren en trouwfoto's, met veel mensen in stijve pakken achter koffietafels. Uren kun je rondstruinen op deze site en dat is meteen ook het manco. Zoeken kan niet. Je moet maar domweg klikken en hopen dat je onderweg wat moois tegenkomt, zoals ik vanochtend mijn bèbe en naamgever (in burger met pet en getinte brilglazen, ongegeneerd onderuitgezakt). Voor hetzelfde geld staat er ergens nog een foto van hem op. Wie zal het zeggen? Alle hulde voor de mensen achter deze site. Maar ik hoop van harte dat er ook mensen opstaan die gaan identificeren en categoriseren, mensen die bijvoorbeeld nog weten wie er naast mijn bèbe op dat bankje zitten. Dan wordt dit een echte Ark van Noach voor de Urker geschiedenis
.

Geen opmerkingen: