dinsdag 28 december 2010

Cryptografisch genoegen

Het is elk jaar weer een sardonisch genoegen. Terwijl ik geniet van de rust rondom de feestdagen, bijt half Urk de tanden stuk op mijn achternamencryptogram uit de Eindejaarskrant. Ik maakte de puzzel afgelopen najaar voor de derde keer en ik hoop dat ik er in 2011 en 2012 nog twee kan maken. Daarna zijn de Urker namen op. Mensen klampen me deze dagen aan. De één glundert en dan weet je meteen dat die alle namen gevonden heeft. Maar vaak hebben mensen iets van lichte wanhoop in hun blik. Dan missen ze er nog een paar. Leuk ook als ze dan opperen dat er fouten in zitten. En dan op slinkse wijze proberen om de antwoorden te krijgen. Die geef ik niet, voor hun eigen bestwil. Want het verwerven van de zaak is het eind van dit vermaak. Mensen geven me ook complimenten, zeggen dat de puzzel zo knap gemaakt is. Maar geloof me: dit kreng oplossen is vele malen moeilijker dan 'm maken. Sterkte voor wie nog ploetert, in de eerste week van 2011 staan de antwoorden in de krant.

Geen opmerkingen: