maandag 2 mei 2011

Leestip: Oblomow

Ik heb de laatste tijd een mooie serie boeken gelezen. Het leestempo ging omhoog doordat ik nu lees tijdens mijn rugoefeningen. Verder bleef de tv uit tijdens de vastentijd en dat is natuurlijk ook erg bevorderlijk. Eerste aanrader is 'De helaasheid der dingen' van Dimitri Verhulst; boek over een jeugd in alcoholnevelen. Ik ken geen schrijver die schrijft zoals deze Vlaming. Ook mooi: 'De dieven van de schoonheid' van Pascal Bruckner, een Franse schrijver. Een razend spannend boek dat heel erg veelbelovend begint, maar tegen het einde toch niet alle beloften inlost. Toen weer een Frans boek: 'HhhH' van Laurent Binet. Het gaat over de aanslag op Heydrich, een hoog geplaatste nazi. Een mooi geschreven, gruwelijk, heldhaftig verhaal. Tussendoor las ik de nieuwe roman van Umberto Eco: De Begraafplaats van Praag. ik moet nog een paar pagina's maar kan nu wel stellen dat dit niet het vuurwerk was van 'De naam van de roos', 'De slinger', 'Het eiland vd vorige dag' of 'Baudolino'. Het boek mist vaart en spanning al is het bij tijd en wijle wel vermakelijk en een mooie sfeertekening van het vieze, 19de eeuwse Parijs. nee, het mooiste boek van de laatste tijd is Oblomow, een Russische klassieker van Gontsjarow. Het gaat over een edelman die chronisch lui is. De eerste 150 pagina's komt hij zelfs zijn bed niet uit. Het is ongelofelijk knap geschreven.

Geen opmerkingen: