donderdag 29 juli 2010

Lekker lezen

Iedere zomer neem ik me voor om de lange zwoele avonden en de vrije dagen te vullen met lezen. Nooit komt er wat van. Tot dit jaar. De afgelopen weken heb ik me prima vermaakt tussen de boeken. Het begon met In Babylon van Marcel Möring. Sprookjesachtig, prachtig geschreven en spannend. Daarna De Hemel van Hollywood van Leon de Winter, een feest voor iedereen die van deze schrijver houdt en zo uit. Vervolgens weer heel wat anders: Nooit meer slapen van W.F. Hermans. Die boeide me eerst niet zo, maar het was frappant hoe de sfeer van het verhaal uiteindelijk diep doordrong. Toen twee recente boeken. Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje. Lachen, gieren, brullen en tegelijkertijd een scherpe analyse van het Nederland van nu. Tot slot Dorsvloer vol confetti van Franca Treur, het verhaal van een fantasierijk meisje dat opgroeit in een orthodox mannengezin op het Zeeuwse platteland. Zeker geen slecht boek, maar ik had er misschien toch teveel van verwacht. Tussendoor lees ik, voor het tegenwicht, de Christenreis van Bunyan, in een voorloorlogse uitgave en gecombineerd met een bundel meditaties over dat boek van de gergem-dominee Vergunst.

Geen opmerkingen: