vrijdag 17 september 2010

Privacy

Die paar keer in het jaar dat ik Ritske vervang als plaatselijke persfotograaf, ga ik steevast een middag met Noëlle op pad. Zij houdt dan het lijstje met foto-afspraken angstvallig in de gaten. Geeft me aanwijzingen, commentaar op zojuist afgelegde bezoeken en vuurt de meest uiteenlopende vragen om me af. Het ene moment zitten we te geinen en het andere moment hebben we diepzinnige gesprekken. De opvereenkomst met een paar jaar geleden is alleen dat zulke gesprekken grappige uitspraken opleverden: leuke gezegdes, verhaspelde uitdrukkingen. Instant vertedering. Prima weblogmateriaal. Maar nu ze acht is, kan ik er van opaan dat ze meeleest. Bovendien: ze heeft behoefte aan privacy. Dat bleek ook toen ze bij thuiskomst meteen druk in een schriftje ging zitten schrijven. Op de voorkant staat een plaatje van een wild dier en de tekst: 'Schrift van Noëlle, geheim!!!!' Op deze plek ga ik dus niet uit de school klappen. Wel een leuke foto van onze mini-journalist met een beeldhouwster in het buurthuis.

Geen opmerkingen: