zaterdag 25 maart 2006

Appelmoes? ga toch naar de winkel!


Ik had een grote zak appels gekocht terwijl we er nog een stuk of tien hadden. En dus besloot ik zelf appelmoes te maken. Vol nostalgische gevoelens pakte ik het uit elkaar liggende kookboek van grootmoeder (letterlijk) uit de kast. Het duizend pagina's tellende boekwerk stamt uit begin jaren zeventig en heet heel toepasselijk Modern Koken. Maar wat schetste mijn verbazing? Het boek raadde me aan naar de winkel te gaan om daar een pot appelmoes te kopen, want tegenwoordig (?!) waren die toch volop verkrijgbaar. Als ik dan toch zo nodig zelf aan de slag wilde, nu ja, dan moest ik maar een kilo appels met wat water 10 minuten koken, dan zeven en voorzien van suiker en kaneel. Toch maar gedaan, en lekker! Niet te vergelijken met potten. De conclusie? Je moet eerst gewend zijn aan gemak om authenticiteit te waarderen? Of: Gemak gaat in eerste instantie altijd boven smaak? Of: appelmoes uit pot was in 1970 een stuk lekkerder dan vandaag de dag?

Geen opmerkingen: