donderdag 19 februari 2009

Schepsel

Evolutie of schepping. Waar geloof je in? Iedereen krijgt deze keuze voor zijn kiezen. Ik krijg er een ongemakkelijk gevoel van. Is de aarde in zes dagen (wat is een dag?) geschapen? Ik was er niet bij. Maar ik geloof wel in een God die er zijn hand niet voor zou omdraaien. Een Schepper die het hele zaakje desnoods in één grote knal (oeps) tevoorschijn zou kunnen toveren. Maar om nu avond aan avond Internet af te struinen op zoek naar bewijs (wat is bewijs?), nee. Al die mensen die zeker weten (wat is zeker weten?) en dat onderbouwen (wat is onderbouwen?) met uitpuilende websites en boekenkasten, daar word ik duizelig van. Net zo duizelig als toen ik vroeger als jongetje, 's avonds in bed, me probeerde voor te stellen wat een eeuwigheid (wat is een eeuwigheid?) is. Ik geef toe: iets zeker weten is fijn. Het alleen maar geloven is een voortdurende uitdaging. Maar daarbij mag ik wel steeds, als een duizelig kind, terugvallen op de liefde van Iemand die alles weet. Dat geloof ik vast en zeker. PS: Voor wie wél glashard bewijs voor de schepping wil, zie de foto bij dit stukje. Of deze. Of deze.