vrijdag 26 maart 2010

Kriebels

Over een half uurtje moet ze afzwemmen voor haar C-diploma. De zenuwen gieren nu waarschijnlijk zo hard door haar keel dat ze óf aan één stuk praat, óf haar zusjes plaagt óf de tranen de vrije loop laat. Ze weet dat ze alle onderdelen beheerst. En we hebben haar al honderd keer verteld dat het diploma al klaar ligt en dat afzwemmen alleen een showtje is voor ouders en grootouders. Maar dat helpt niets. Noëlle is nu nog nerveuzer dan toen ze op moest voor A of B. Ik vertelde onlangs aan mijn moeder hoe erg de kriebels onze oudste soms parten spelen. Die glimlachte veelbetekenend: 'Op wie lijkt ze, denk je?' Het is waar. In mijn tijd dreigde 't Bun soms een zoutwaterbad te worden van al mijn bange tranen. En de meester van klas drie kon mij uittekenen, blatend van angst, bovenin het klimrek. Zo bezien doet Noëlle het juist heel goed. Want ze weet dat ze het kan. En ze doet het! Een C-diploma nog wel! Voor mij hebben ze destijds uit voorzorg maar verzwegen dat er zoiets bestond. Ze heeft alleen 'van die rare kriebeltjes'. Nou meid, je papa ook. Trotskriebels.

Geen opmerkingen: